luni, 28 octombrie 2013

Reflecţii privind interzicerea copierii

Au trecut câteva secole de când Dm. Cantemir afirma că „Moldovenii sunt leneşi la carte” (1714, Descrierea Moldovei), dar această constatare mai este valabilă şi astăzi pentru o bună parte a societăţii din RM. Au trecut câţiva ani de când a fost aprobată Legea Învăţământului (1995), la baza căreia este pus obiectivul de „dezvoltarea unei personalităţi armonioase, creative, care să se poată adapta la condiţiile în schimbare a vieţii”(Legea învăţământului nr. 547-XIII din 21 iulie 1995). Unii înţeleg diferit legea. Creativitatea şi adaptarea la condiţiile vieţii se manifestă mai des în căutarea metodelor de copiere, convertire a unor persoane influente pentru obţinerea notei dorite, utilizarea mijloacelor tehnice noi pentru facilitarea obţinerii răspunsurilor corecte. Mai mult, unii politicieni au devenit lobby al leneşilor, criticând că prea mulţi au picat examenul de bac în 2013 (42% nu au promovat un sau mai multe examene). Copierea s-a transformat din flagel al învăţământului în normă. În ultimii ani sistemul de învăţământ producea mulţi absolvenţi cu rezultate mari la învăţătură, mulţi deveneau studenţi ai instituţiilor superioare, dar la prima sesiune se poticneau de note negative.
De ce introducerea constrângerilor la examene trezeşte nemulţumirea cetăţenilor noştri. Se revoltă părinţii, care nu conştientizează că au investit în copiii săi griji, dragoste, bani etc., dar rezultatul celor 12 ani de studii este nul. Se revoltă unii profesori, care în loc să fie responsabili de calitatea predării, nu au depus efortul pentru a asigura dreptul elevului de acces la informare, accesibilitatea informaţiei. Sunt nemulţumiţi unii politicieni, care nu au nevoie de o generaţie înţeleaptă, fiindcă cu cât oamenii sunt mai mediocri cu atât sunt mai simplu de dirijat/manipulat. Dar chiar în Biblie se subliniază ideea „caută adevărul şi vei deveni liber”. Permisiunea copierii înseamnă a pune în condiţii inegale pe elevi. Acel care nu învaţă, dar are bani ia note maxime la examene, iar care învaţă şi nu au cu ce remunera pe „suflori” îşi obţin note care nu sunt competitive pentru locurile bugetare din Instituţiile superioare.
Deşi au fost mai mulţi miniştri aieducaţiei, doar o femeie a avut curajul să implementeze Legea învăţământului, nu doar să mimeze reforma. După părerea mea a venit timpul să demonstrăm că avem demnitate naţională şi putem să depunem efort pentru obţinerea cunoştinţelor de calitate.Trebuie să ne amintim de vestita expresie expusă de Margaret Thatcher „Caşcavalul pe gratis este doar în colivie”. Cunoştinţele temeinice, care sunt atât de necesare în condiţiile economiei de piaţă, fără muncă şi perseverenţă nu pot fi obţinute.
Sunt sigură că restricţiile faţă de examenele de absolvire va atrage după sine alte schimbări importante. Iar printre soluţii ar fi îmbunătăţirea calităţii instruirii, manualelor şi revizuirea programul şcolar, care trebuie să asigure competenţe intelectuale, profesionale. Ridicarea autoritatea profesorilor perimată în ultimii ani. Consiliile de profesori trebuie să susţină învăţătorul care asigură cunoştinţe calitative beneficiarilor. Să fie ridicat la locul meritat profesorul capabil, erudit, deschis faţă de tendinţele de înnoire a societăţii, creativ, muncitor şi nu oportunistul sau slugarnicul etc. Dezvoltarea responsabilităţii şi motivaţiei elevilor faţă de studii. Să fie stimulaţi şi promovaţi elevii după principiul meritocraţiei (idee înaintată încă de  Confucius în perioada antică). Să se asigure echitatea între şcoli, nu cum ar fi în unele şcoli se admite copierea în altele nu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu